18.3.09

LAPORAN CIA : Israel Akan "Lenyap " Dalam Tempoh 20 Tahun

Satu kajian yang dijalankan oleh Agensi Perisikan Pusat (CIA) telah memberikan satu keraguan tentang kewujudan negara haram Israel dalam masa 20 tahun lagi.

Laporan CIA tersebut menjangkakan bahawa "inexorable movement away from a two-state to a one-state solution, as the most viable model based on democratic principles of full equality that sheds the looming specter of colonial Apartheid while allowing for the return of the 1947/1948 and 1967 refugees. The latter being the precondition for sustainable peace in the region."

Hasil kajian tersebut yang hanya disiarkan kepada individu & bada-badan terpilih, selanjutnya menyatakan bahawa pelarian Palestin akan kembali ke tanah asal yang sememangnya menjadi hak mutlak mereka, & dua juta Yahudi Israel akan menjadi pelarian, di mana sebahagian besarnya akan berhijrah ke Amerika Syarikat dalam jangka masa 15 tahun lagi.

"Kini terdapat sejumlah 500,000 rakyat Israel dengan pasport Amerika & lebih daripada 300,000 bermastautin di wilayah California sahaja," kata peguam antarabangsa Franklin Lamb dalam sesi temuramah dengan Press TV.

Beliau menambah bahawa laporan CIA, membayangkan keruntuhan secara tidak disangka-sangka kerajaan apartheid Afrika Selatan, serta mengimbau sejarah terlerainya Kesatuan Soviet pada era 90-an, seolah-olah memberi petanda mimpi buruk yg sama bakal terjadi terhadap Israel lebih cepat daripada apa yg disangkakan.

Kajian itu juga menunjukkan penghijrahan (emigrasi) sejumlah 1.5 juta warga Israel ke Russia & negara-negara Eropah, serta penurunan kadar kelahiran Yahudi Israel berbanding peningkatan dalam kadar kelahiran rakyat Palestin.

Ujar beliau lagi, dengan tingkah laku serta layanan Israel ke atas umat Islam Palestin di Gaza &Tebing Barat, tahap kesabaran masyarakat Amerika - yang sedari 25 tahun yg lalu menyuarakan bantahan terhadap kekejaman Tel Aviv ini - sudah sampai ke tahap "kemuncak".

Hasil kajian ini turut dibentangkan kepada sebilangan kecil ahli Jawatankuasa Perisikan Senat US.

Source here.

No comments: